Палітра напрацювань

                       
Опис досвіду з теми:
«Сучасний урок образотворчого мистецтва – це спільна творча діяльність вчителя та учнів»
    Докорінна перебудова життя нашого суспільства вимагає від школи термінового вирішення найважливішої соціальної проблеми – формування гармонійно розвиненої, духовно багатої особистості. Вирішити це годі без нового підходу до викладання образотворчого мистецтва. Завдання загальноосвітньої школи у сфері розвитку інтелекту учнів, формування внутрішньої художньої культури полягає у розвитку в них відчуття краси, прагнення творити її своїми руками, відчуття причетності до культури свого народу.   
    На сучасному етапі розвитку нашої держави, освіти особливу роль відіграє формування особистості нового типу, і велике навантаження у досягненні цієї мети лягає на плечі вчителя. “Завдання наставника: не інформувати, а формувати”, – зауважив знаменитий французький просвітитель Мішель Монтель. Я , як вчитель-художник,  на  уроках  образотворчого мистецтва прагну, щоб кожен урок став для учнів відкриттям, новою сторінкою на шляху пізнання світу прекрасного,нового,незбагненого.
   Атмосферу  захопленості  уроком,  предметом  та  мистецтвом  у  цілому, створюю шляхом  використання  різноманітних  типів нестандартних  уроків. Часто на уроках застосовую нестандартні ситуації, елементи режисури, ігрові моменти. Гра - процес, який приносить задоволення. Отже, доцільно врахувати можливості гри, які властиві творчій діяльності. Важливість гри – у перетворенні дійсності в  художньо-пізнавальну модель, своєрідну «гру в життя». Здатність співпереживати опановується рефлексивно у реальному чи ігровому спілкуванні під впливом мистецтва. Театральне мистецтво – «школа почуттів», сприяє зародженню емпатії  - здатності до душевного відгуку. Через сюжетно-рольову гру, що передбачає перевтілення, учні мають можливість ідентифікувати себе з будь-яким героєм, «приміряти на себе» різні характери, манери поведінки, пережити безліч ситуацій. Рольові ігри, а саме: «Гра у художника та глядача», «Вивчи себе», «Передай емоцію», перетворюють процес навчання у цікаву та захоплюючу діяльність. Моменти перевтілення та інсценізації є одним із засобів психологічного впливу на колектив, викликають ефект розширення пізнавальних та репродуктивних можливостей, який в свою чергу сприяє інтенсифікації навчання. Наприклад, розповідаючи учням про народний розпис, знайомлю їх з творчістю народної майстрині Катерини Білокур, запрошую героїню (учениця в ролі К. Білокур), яка розповідає про себе, свою творчість, демонструє роботи.
До кожної теми я добираю літературний,  музичний ряд, репродукції картин, слайди творів мистецтва, найкращі роботи учнів попередніх років. Упевнена, якщо на уроці немає естетичної насолоди, то немає і художнього сприйняття, а є лише ознайомлення, спостереження. Прагну розвивати в учнів естетичний смак, відчуття прекрасного, розумові та творчі здібності, уміння виконувати роботу самостійно,  прийти на допомогу іншому.
      На уроках використовую такі інтерактивні форми роботи: «Незакінчене речення», «Знайди помилку», «Неправильний малюнок» та ін. Намагаюсь створити теплу невимушену атмосферу, сприяю доброзичливому довірливому спілкуванню. Адже, позитивний емоційний стан дітей - обов'язкова умова для розвитку їх творчості. І як результат , вони вільно почуваються у роботі, не бояться розкрити те, що народилося у глибині їх маленької душі. Все це допомагає  використовувати свій досвід, експериментувати, знаходити нове в темах, задумах, способах виконання.  Діти із задоволенням грають у дидактичні ігри відповідного змісту, зокрема: «Знайди колір», «Веселка», «Шукай свій дім», «Ярмарок», «З чого складається пейзаж»,  «Склади натюрморт», «Придумай  портрет».
      Сьогодні впровадження ІКТ у навчальний процес є невід’ємною частиною сучасного уроку. Загальновизнано, що використання комп’ютерних технологій в освіті неминуче, оскільки істотно підвищується ефективність навчання, якість знань і умінь учнів. Використання мультимедійних презентацій на уроках образотворчого мистецтва є доцільним на будь - якому етапі уроку. На мою думку, основні тези і весь необхідний ілюстративний матеріал сприяють концентрації уваги учнів і активізації їх діяльності. На даний час , мною створена низка комп`ютерних презентацій до різних тем програмового матеріалу: «Декоративно – вжиткове мистецтво» ( 5-7кл.), «Анімалістичний жанр» (5 кл.), «Натюрморт» (5-7кл.), «Архітектура» (7 кл.) та ін. Також, учням подобається розв`язувати різні кросворди, ребуси, вікторини. Тому з учнями 5-7 класів проводжу турнір «Знавців мистецтва», творчі ігри «Знаходимо радість», «Планета успіху», експрес – конкурс «Жила-була фантазія».
      Розкритися дитячим талантам  дозволяє метод проектів, який  я впроваджую в навчальний процес. Наприклад, у навчальних проектах з образотворчого мистецтва: «Художники - графіки» (5 клас), «Український народний одяг» (6 клас), проект «Архітектура очима дітей» (7 клас). Така діяльність привчає дітей до творчої, самостійної, практичної, планової й систематичної роботи, виховує прагнення до створення чогось нового.
 Вчитель не може бути цікавим для дітей, якщо сам не буде вдосконалюватись. Тому я намагаюся працювати над підвищенням свого загального професійного рівня. Самостійно опрацьовую новинки педагогічної літератури, цікавлюся пресою. Постійно беру активну участь у різних методичних об'єднаннях, виступаю на них, відвідую загальноміські семінари та заходи,  уроки, заняття своїх колег, намагаючись взяти щось цікаве з їхнього досвіду.
Робота в школі вимагає душевних і фізичних зусиль. Це складна, копітка і виснажлива праця. Однак, саме творчий підхід до роботи дає можливість вчителю відновлювати наснагу та натхнення до своєї праці.
Отже, образотворче мистецтво – один із засобів творчого розвитку вчителя та учнів. «Творчість, - писав В.О.Сухомлинський, - починається там, де інтелектуальні  та естетичні багатства, засвоєні, здобуті раніше, стають засобом пізнання, освоєння, перетворення світу. При цьому людська особистість немовби зливається зі своїм духовним надбанням.»