Опис досвіду
з теми:
«Сучасний урок
образотворчого мистецтва – це спільна творча діяльність вчителя та учнів»
Докорінна перебудова життя нашого
суспільства вимагає від школи термінового вирішення найважливішої соціальної
проблеми – формування гармонійно розвиненої, духовно багатої особистості.
Вирішити це годі без нового підходу до викладання образотворчого мистецтва. Завдання
загальноосвітньої школи у сфері розвитку інтелекту учнів, формування
внутрішньої художньої культури полягає у розвитку в них відчуття краси,
прагнення творити її своїми руками, відчуття причетності до культури свого
народу.
На сучасному етапі розвитку нашої держави,
освіти особливу роль відіграє формування особистості нового типу, і велике
навантаження у досягненні цієї мети лягає на плечі вчителя. “Завдання наставника: не інформувати, а формувати”, – зауважив знаменитий французький просвітитель Мішель
Монтель. Я ,
як вчитель-художник, на уроках
образотворчого мистецтва прагну, щоб кожен урок став для учнів відкриттям, новою
сторінкою на шляху пізнання світу прекрасного,нового,незбагненого.
Атмосферу захопленості
уроком, предметом та
мистецтвом у цілому, створюю шляхом використання
різноманітних типів
нестандартних уроків. Часто на уроках
застосовую нестандартні ситуації, елементи режисури, ігрові моменти. Гра - процес, який приносить задоволення. Отже, доцільно
врахувати можливості гри, які властиві творчій
діяльності. Важливість гри – у перетворенні дійсності в художньо-пізнавальну модель, своєрідну «гру в
життя». Здатність співпереживати опановується рефлексивно у реальному чи
ігровому спілкуванні під впливом мистецтва. Театральне мистецтво – «школа почуттів»,
сприяє зародженню емпатії - здатності до душевного відгуку. Через сюжетно-рольову
гру, що передбачає перевтілення, учні мають можливість ідентифікувати себе з
будь-яким героєм, «приміряти на себе» різні характери, манери поведінки,
пережити безліч ситуацій. Рольові ігри, а саме: «Гра у художника та глядача»,
«Вивчи себе», «Передай емоцію», перетворюють процес навчання у цікаву та
захоплюючу діяльність. Моменти перевтілення та інсценізації є одним із засобів
психологічного впливу на колектив, викликають ефект розширення пізнавальних та
репродуктивних можливостей, який в свою чергу сприяє інтенсифікації навчання. Наприклад, розповідаючи
учням про народний розпис, знайомлю їх з творчістю народної майстрині Катерини
Білокур, запрошую героїню (учениця в ролі К. Білокур), яка розповідає про себе,
свою творчість, демонструє роботи.
До кожної теми я добираю
літературний, музичний ряд, репродукції картин, слайди творів мистецтва, найкращі роботи учнів попередніх років. Упевнена, якщо на
уроці немає естетичної насолоди, то немає і художнього сприйняття, а є лише
ознайомлення, спостереження. Прагну розвивати в учнів естетичний смак, відчуття
прекрасного, розумові та творчі здібності, уміння виконувати роботу
самостійно, прийти на допомогу іншому.
На уроках використовую такі інтерактивні
форми роботи: «Незакінчене речення», «Знайди помилку», «Неправильний малюнок»
та ін. Намагаюсь створити теплу невимушену атмосферу, сприяю доброзичливому
довірливому спілкуванню. Адже, позитивний емоційний стан дітей - обов'язкова
умова для розвитку їх творчості. І як результат , вони вільно почуваються у
роботі, не бояться розкрити те, що народилося у глибині їх маленької душі. Все
це допомагає використовувати свій досвід, експериментувати, знаходити
нове в темах, задумах, способах виконання. Діти із задоволенням
грають у дидактичні ігри відповідного змісту, зокрема: «Знайди колір»,
«Веселка», «Шукай свій дім», «Ярмарок», «З чого складається пейзаж»,
«Склади натюрморт», «Придумай портрет».
Сьогодні впровадження ІКТ у навчальний процес є
невід’ємною частиною сучасного уроку. Загальновизнано, що
використання комп’ютерних технологій в освіті неминуче, оскільки істотно
підвищується ефективність навчання, якість знань і умінь учнів. Використання
мультимедійних презентацій на уроках образотворчого мистецтва є доцільним на
будь - якому етапі уроку. На мою думку, основні тези і весь необхідний
ілюстративний матеріал сприяють концентрації уваги учнів і активізації їх
діяльності. На даний час , мною створена низка комп`ютерних презентацій до
різних тем програмового матеріалу: «Декоративно – вжиткове мистецтво» (
5-7кл.), «Анімалістичний жанр» (5 кл.), «Натюрморт» (5-7кл.), «Архітектура» (7
кл.) та ін. Також, учням подобається розв`язувати різні кросворди, ребуси, вікторини.
Тому з учнями 5-7 класів проводжу турнір «Знавців мистецтва», творчі ігри
«Знаходимо радість», «Планета успіху», експрес – конкурс «Жила-була фантазія».
Розкритися дитячим талантам
дозволяє метод проектів, який я впроваджую
в навчальний процес. Наприклад, у навчальних проектах з образотворчого
мистецтва: «Художники - графіки» (5 клас), «Український народний одяг» (6
клас), проект «Архітектура очима дітей» (7 клас). Така діяльність привчає дітей
до творчої, самостійної, практичної, планової й систематичної роботи, виховує
прагнення до створення чогось нового.
Вчитель не може
бути цікавим для дітей, якщо сам не буде вдосконалюватись. Тому я намагаюся
працювати над підвищенням свого загального професійного рівня. Самостійно
опрацьовую новинки педагогічної літератури, цікавлюся пресою. Постійно беру
активну участь у різних методичних об'єднаннях, виступаю на них, відвідую
загальноміські семінари та заходи, уроки, заняття своїх колег,
намагаючись взяти щось цікаве з їхнього досвіду.
Робота в школі вимагає
душевних і фізичних зусиль. Це складна, копітка і виснажлива праця. Однак, саме
творчий підхід до роботи дає можливість вчителю відновлювати наснагу та
натхнення до своєї праці.
Отже, образотворче
мистецтво – один із засобів творчого розвитку вчителя та учнів. «Творчість, -
писав В.О.Сухомлинський, - починається там, де інтелектуальні та естетичні багатства, засвоєні, здобуті
раніше, стають засобом пізнання, освоєння, перетворення світу. При цьому
людська особистість немовби зливається зі своїм духовним надбанням.»